Ungdomskørers muligheder i fremtiden.

Profil billede 2 Indlæg 2 Karma
Rasmotorsport skrev dette 4 uger siden

Hej

Syntes at kunne læse i det seneste Svenske Bilsport - Racing & Rally at CIK-FIA har lavet en aftale der gør at ungdomskører under 13 år ikke længere må køre løb i udlandet og dem over 13 år ikke kan tage point i udenlandske mesterskaber fra i år.

Hvordan står man så når ens søn er bosat i Sverige men har Dansk Statsborgerskab. Er det så kun i Sverige han kan deltage i løb eller er det kun i Danmark ???

Håber der er nogle der kan hjælpe med et svar herinde. det betyder jo lidt for fremtiden for ham.

Mvh.

Per F Rasmussen  

0
Profil billede 11 Indlæg 25 Karma
TorbenR skrev dette 4 uger siden

Jeg vil klart anbefale, at du stiller det spørgsmål til enten det svenske forbund eller til DASU.

Umiddelbart vil jeg tro, at det kommer an på hvor han har / skal have sin licens - og at det ikke hjælper noget at tegne licens i begge lande.

Jeg vil derfor mene, at du i bedste fald kan vælge om han skal køre i Danmark eller Sverige, og i værste fald bliver tvunget til at køre i det land han enten bor i eller er statsborger i.

Men som sagt en mail eller et telefonopkald til DASU eller det svenske forbund bør kunne give dig det rigtige svar.

0
Profil billede 1 Indlæg 1 Karma
061066 skrev dette 4 uger siden

In reply To Rasmotorsport

Hej

Syntes at kunne læse i det seneste Svenske Bilsport - Racing & Rally at CIK-FIA har lavet en aftale der gør at ungdomskører under 13 år ikke længere må køre løb i udlandet og dem over 13 år ikke kan tage point i udenlandske mesterskaber fra i år.

Hvordan står man så når ens søn er bosat i Sverige men har Dansk Statsborgerskab. Er det så kun i Sverige han kan deltage i løb eller er det kun i Danmark ???

Håber der er nogle der kan hjælpe med et svar herinde. det betyder jo lidt for fremtiden for ham.

Mvh.

Per F Rasmussen  

0
Profil billede 4 Indlæg 4 Karma
Bradal skrev dette 4 uger siden
Mener faktisk at ha læst at det er nye FIA regler, så de gælder også Danmark.
0
Profil billede 9 Indlæg 11 Karma
thornemann skrev dette 4 uger siden

Den nye regel er at man skal have international licens for at kunne deltage i andre landes løb der kun er udskrevet som nationale løb, Det er licensen der afgør hvilket land du tilhører.

Det vil sige svensk licens = kørsel i sverige   Dansk licens = kørsel i Danmark.

Såfremt man er over 13 år og under 18 år og ønsker at tegne licens i et andet land end det man er statsborger i skal man dokumentere at man er tilmeldt  en skole eller anden undervisning i det land man søger licens i, samt at det land du kommer fra skal give lov.

Og ja FIA reglerne gælder også i Danmark

0
Rasmotorsport skrev dette 4 uger siden

Tak

Tak for svarene, tror jeg har forstået det nu. At selv om at han har bopæl i Sveríge og har Dansk statsborgerskab så kan vi godt tegne en dansk licens til ham næste år og deltage i DM. 

Mvh.

Per F Rasmussen

0
karting skrev dette 4 uger siden

In reply To Rasmotorsport

Tak

Tak for svarene, tror jeg har forstået det nu. At selv om at han har bopæl i Sveríge og har Dansk statsborgerskab så kan vi godt tegne en dansk licens til ham næste år og deltage i DM. 

Mvh.

Per F Rasmussen

0
karting skrev dette 4 uger siden

Hej

vi har kört i Danmark de seneste år med vores svenske nationale licens, der har ikke väret brug for andet.

Men nu er reglerne ändret lidt så nu skal man have int. licens. Som jeg er blevet fortalt og läst mig til så kan vi ikke få en dansk nationel licens så länge vi er bosidende i Sverige, men måske er vi blevet informeret forkert. I vores tilfälde er det ikke noget problem idet min körer er over 13 år. Men det er lidt ärgeligt at vi ikke på en nem måde kan köre på hver side af gränserne i EU.

mvh

Anders

0