Meget speciel afslutning på Viking Trophy

Det internationale løb Viking Trophy 2005 blev kørt på Thy Karting Center den 2 – 3. juli. Med 21 deltagere i ICA Junior og 26 deltagere i ICA var løbet ikke så stort som man kunne have håbet. Finalerne blev stærkt præget af skift mellem regn og tørvejr. I ICA Junior valgte Søren Mosebo, som den eneste i feltet, regnvejrsdæk. Det skulle vise sig at være et helt rigtigt valg.

Her er Søren “The Rainman” Mosebo i ensom majestæt i finalen. Foto: Karting i Billeder.

Top 5 i de to Viking Trophy klasser blev som følger:

ICA Junior
1. Søren Mosebo, DK, Tony
2. Kevin Munkholm, DK, Gillard
3. Esapekka Lappi, FIN, CRG
4. Pal Varhaug, N, PCR
5. Jesse Laine, FIN, Gillard

ICA
1. Valtteri Bottas, FIN, Gillard
2. Christian Markussen, DK, Gillard
3. Nils Vestergard, DK, Maranello
4. Julius Nieminen, FIN, CRG
5. Rasmus Rasmussen, DK, Swiss Hutless

Du kan se alle resultater og flere billeder på www.tmsk.dk.

Løbet var placeret i samme weekend som en afdelign af både det italienske og det finske mesterskab, hvilket nok har medvirket til et lavere deltagerantal end der plejer at være til løbet.

En meget speciel afslutning på ICA Junior løbet
Jeg var desværre ikke selv tilstede, men fra flere forskellige pålidelige kilder har jeg samlet et kort referat:

I de tre indledende kval. heats, og i prefinalen var der 7 forskellige kørere, som havde været i top 5:

Kevin Munkholm, Miika Kunranta, Søren Mosebo, Marcus Nykopp, Esapekka Lappi, Pekka Heikkinen og Douglas Lundberg. Kevin Munkholm med to førstepladser og en andenplads. Søren Mosebo med tre tredjepladser og en fjerdeplads.

En time før finalens start, begyndte det at regne voldsomt, og der blev valgt “WET Race” det vil sige, alle skal have regndæk på. Inden ICA Junior skulle køre finale, blev der kørt heat i ROK klassen. Da “Rokkerne” kom ind efter deres heat, var deres regndæk kørt helt væk, og løbsledelsen vurderede – blandt andet efter kraftig opfordring fra det finske team – at der måtte køres med valgfri dæk. Alle skiftede til slicks, undtagen Søren Mosebo, som i sidste øjeblik satte regndæk på og akkurat nåede med på gridden inden start, mens det igen begyndte at regne.

Banen blev ved med at være våd, og Søren Mosebo kunne meget hurtigt avancere fra sin startplacering som nr. 3. Da der var kørt 6 omgange havde Søren overhalet hele feltet med en omgang, og eftersom der køres med blåt flag med rødt kryds til den slags finaler, måtte alle konkurrenterne køre i pit efterhånden som de blev overhalet af Søren Mosebo. Efter alle andre var flaget ud måtte Søren slutte finalen som eneste mand på banen.

De fleste er nok enige i, at det var en ærgerlig afslutning på et flot race, men ikke desto mindre må man sige at det var en modig beslutning af Sørens mekaniker. En beslutning, der ligeså godt kunne have medført at den flotte indsats som konstant i top 3, var endt med at det var Søren, der måtte køre i pit før alle de andre.

Der har også været snak om, at Søren blev lukket ind på gridden efter tiden var udløbet, men ved lågen til gridden stod en official fra CIK, som flere gange blev spurgt af sin kollega fra Thy om lågen skulle lukkes eller ej. Beslutningen fra CIK official’en var at alle skulle med før lågen blev lukket – så hvis flere havde ønsket at tage samme beslutning som Mosebo, var der nok også blevet ventet på dem. Jeg kan naturligvis ikke afgøre om det var en forkert beslutning at lade Søren Mosebo komme til start, men hvis det var, så ligger fejlen hos den pågældende CIK official og ikke hos Søren Mosebo eller hans mekaniker.

Flere danskere gjorde det godt i ICA
Ud over de 3 danskere i top 5 i finalen, var der flere andre der gjorde det godt. Især Patrick Zenka havde, med to førstepladser, en andenplads og en fjerdeplads i de første 4 heat, fortjent en podieplacering. Desværre for ham snød den våde bane ham i finalen, og han snurrede af. Michael Sørensen, Andreas Fasberg og Julian Mengers var andre danskere, der var med fremme i flere heats uden at nå top 5 i finalen.

Andreas Fasberg (14) blev bl.a. nr. 2 i andet kval. heat. Foto:Karting i Billeder.


Jo jo, en Birel kan også flyve 🙂 Foto: Karting i Billeder.

Scroll til toppen