Sådan er planerne for 2013

268 kørere har svaret på spørgeskemaet med deres planer for 2013. Reglement 6 er offentliggjort, og planerne for Dansk Super Kart ligger dermed også fast.

Klik her for at se de samlede resultater af undersøgelsen

Vi har udtrukket Ronni Nielsen fra Greve som vinder af gavekort på 500 kr. til en af vores partnere. Ronni har fået direkte besked.

Nogle af spørgsmålene i undersøgelsen handlede om, hvad kørerne synes om det at Dansk Super Kart nu skal køres over 6 weekender i stedet for 3 weekender.

Blandt de der svarede syntes 51,3% at 6 weekender var en god idé, mens kun 16,5% synes det var en dårlig idé.

Der var til gengæld noget større uenighed om, hvorvidt der burde køres et eller to løb pr. weekend. 34,9% syntes der skulle køres et løb, mens 39,3% syntes, der skulle køres to løb.

Set i bakspejlet må jeg erkende, at jeg havde formuleret mit spørgsmål for dårligt, idet jeg har talt med flere som har opfattet spørgsmålet som et spørgsmål om hvorvidt DSK skulle være et 1-dags løb eller et weekendløb – og det var ikke det jeg havde tænkt mig at spørge om.

Jeg mener afgjort at DSK bør være et weekendløb, men jeg synes det er en meget forkert beslutning at fortsætte med den samme tidsplan for afvikling af weekenderne som mens løbet var på 3 weekender.

Jeg synes derimod, man skulle have lavet en tidsplan svarende til det der er kutymen ved de internationale løb – nemlig, at der køres træninger, tidtagning og indledende heats fredag-lørdag, mens der køres sidste indledende heats og finaler om søndagen.

Der er to årsager til, at jeg synes man skulle have lavet weekendløb kun med finaler om søndagen:

1. Den valgte løsning med 12 finaler kræver dobbelt så mange dæk for de klasser, hvor der må bruges 2 sæt dæk pr. weekend.

2. DSK tidsplanen har altid været så stram, at de der ikke har ekstra mekanikerhjælp har stor risiko for at de misser et heat hvis der opstår skader. Tidsplanen er, efter min mening, også medvirkende til at stort set ingen udenlandske kørere vil deltage i løbet, da der er for lidt tid til at skrue og snakke mellem heatene.

Kigger man ud over europa, så er der INGEN nationale løbsserier for CIK klasserne (KF og KZ), som har rimelige deltagerantal.

Danmark og Sverige er de lande i Europa med flest KZ kørere til nationale løb – f.eks. var der fra 16 og helt ned til 7 deltagere i KZ2 til Fransk Mesterskab i 2012, KF2 var på samme niveau som KZ, og kun KF3 kunne mønstre fulde eller næsten fulde felter til løbene i et land som frankrig, der har over 100 gokartbaner og 65 millioner indbyggere!

Ud over de internationale CIK løb, så er der stort set kun 2 løbsserier i europa, der tiltrækker deltagere i CIK klasserne: WSK og DKM (Tysk Mesterskab).

Derfor er de deltagerantal, vi har kunnet præstere i et lille land som Danmark faktisk ret unikke (specielt at vi stadig i KZ klassen kan præstere næsten fuldt felt af danske kørere), og jeg har lige siden indførslen af KF klasserne i 2007 ment, at Danmark havde (og måske stadig har) en chance for at tiltrække nogle kørere til løb i CIK klasserne fra Norge, Sverige, Finland, Tyskland – samt måske Polen og de baltiske lande. Det er jeg åbenbart bare den eneste der mener (eller der er ihverfald aldrig blevet gjort noget for at fremme dette).

Personligt tror jeg at vi for flere år siden har forpasset chancen for at skabe en stor KF2 (KF) klasse i Danmark, men jeg tror stadig at vi har chancen i Cadett, KF Junior og KZ klasserne. Men efter min mening kræver det at vi gør Dansk Super Kart løbsserien meget mere attraktiv at deltage i for nogen uden for Danmark. Det kunne f.eks. være at have en mere rimelig tidsplan og (som jeg har foreslået KU lige siden 2003….) at have ordentlig information om vores løbsserie og tilmelding på engelsk – selv tyskerne og franskmændende kan finde ud af dette.

Jeg håber at Dansk Super Kart 2013 bliver en god løbsserie i 2013

– og jeg synes at nogen så hurtigt som muligt skulle forsøge at promovere serien for vores skandinaviske broderfolk – det er nok for sent at trække ret mange udefra kommende deltagere til i år, men kunne der komme nogle få juniorkørere udefra, så tror jeg at serien kan blive rigtig god for alle de juniorkørere, der gerne vil køre CIK klasser, men ikke har råd eller tid til at deltage i Tysk Mesterskab eller WSK. Og så kan serien måske markedsføres bedre og tidligere næste år.

Jeg er bange for, at flere af de bedste KZ kørere i år vil nedprioritere Dansk Super Kart til fordel for løb i udlandet – og jeg tror ikke at vi kan få udenlandske KZ kørere til at synes det er sjovt at køre løb med en stor KZ klasse i København, Søndersø og Rødby.

Det kan forhåbentlig modvirke udvandringen fra de bedste KZ kørere, at reglementet er lavet, så der kan fratrækkes resultater fra to hele løbsweekender og at der køres om dobbelt point ved sidste afdeling.

Har du endnu ikke set reglement 6 for 2013 – og dermed også det endelige reglement, så kan du downloade det lige her på dasu.dk.

Vi ses på banerne også i 2013 🙂

PS: Hvis du vil have lidt rigtig løbsstemning her lige før sæsonstarten, så tjek vores lille stemningsvideo fra South Garda på YouTube – klik her – vi håber at få tid til også at lave videoer fra nogle af de danske løb i år, så du må gerne “følge” vores YouTube kanal, hvis du har et Google login.

Scroll til toppen