Er dansk karting i frit fald – eller har vi nået bunden?

Peter Rossel kom med et debatindlæg på karting.dk, som er blevet læst og diskuteret både på karting.dk og på Facebook. Her er et forslag til at skabe fremgang.

Billedet er fra en start i Cadett Junior til Dansk Super Kart i Thy – men det illustrerer meget godt de seneste års ledelse af dansk kartsport – nogen vil den ene vej, andre den anden vej – og alle skøjter rundt som Bambi på glatis… Fotoet er iøvrigt venligt leveret af Karting i Billeder.

Med to forskellige forbund – DASU og DKF – samt forsøg på at køre både Rotax, ROK og X30 i DASU regi, mens DKF kører med 5 Rotax klasser, og ser ud til også at ville brede sig til andre klasser, så er det ihvertfald en meget uoverskuelig sport at starte i – og der er tydeligvis ikke kørere nok til at give store felter i de mange klasser.

Nederst i denne artikel kan du læse hele indlægget fra Peter Rossel, men jeg vil først komme med et forslag til, hvad der kan gøres fremadrettet.

1. Rotax konceptet fortsættes efter internationale retningslinier
Rotax konceptet er et internationalt koncept, der har vist sin styrke, og har så stor opbakning nationalt at det eneste rigtige ville være enten at få lave en ny aftale, så det internationale Rotax koncept kan fortsætte i DASU regi fra 2013, og DKF nedlægges igen – eller også at DASU og DKF laver en langsigtet aftale, så DKF kører Rotax uden for DASU regi, men i et godt samarbejde, så der ikke opstår problemer hvis DASU klasser skal køre med til DKF løb og omvendt.

2. Der laves en ny Futura klasse – måske skal den have nyt navn (f.eks. 125 National)
I denne klasse må et stort antal motorer på 125 ccm med kobling deltage – herunder KF2, Rotax, ROK, X30, Iame, Komet m.fl. Til løbene kan der aftales forskellige vægtgrænser for de forskellige motorer, hvis det er nødvendigt. Med tiden vil antallet af forskellige motorer uden tvivl blive udfaset, så de der går efter at vinde klassen vil vælge den bedste motor – de der bare kører med for sjov, eller alligevel ikke kan udnytte den bedste motor, kan få godt race til billige penge.

3. Der laves et nyt samlet Dasu Mesterskab (DM) over 7 weekender
Denne nye løbsserie skal erstatte Dansk Super Kart, DASU Mesterskaber og DIF DM.

Til alle løb i serien køres klasserne Cadett Mini, Cadett Junior, KF3 eller DASU/DINO Talent Cup, den nye Futura klasse (125 National) og KZ2.

Der køres 3 løb øst for Storebælt, som samtidig er Sjællands Mesterskab, 3 afdelinger vest for Storebælt, som samtidig er Jysk/Fynsk Mesterskab – og så en DM finale, der går på skift mellem banerne i øst og vest.

I DM finalen har alle kørerne point med fra de regionale mesterskaber til de samlede DASU Mesterskaber, og finale løbet er samtidig DIF Danmarks Mesterskab for KZ2 klassen (og for KF2, hvis der engang kommer nok i denne klasse igen).

De 7 afdelinger i klassen 125 National kan så fungere sådan at der både findes regionale og nationale mestre i 125 National som samlet klasse – og løbene kan fungere som hhv. ROK Cup Danmark og X30 Challenge Danmark, hvis de to mærkeklasser ønsker at fortsætte deres promotoraftale med DASU efter 2012.

Med denne løbsstruktur kan de kørere, der kun vil køre regionalt nøjes med at gøre det, og formentlig få 3 gode løb med store felter, mens de kørere, der vil køre nationalt kan få en fuld sæson med 7 gode løb.

Forhandlerne kan med ro i sindet sælge alle mulige 125 ccm motorer, fordi de ved der er en god løbsserie både øst og vest for Storebælt – og mange kørere kan komme ud og køre til billige penge, da der er nok af brugt grej.

Med denne struktur har DASU fået samlet alle klasser i kun 5 forskellige klasser – inden for disse 5 klasser kan vi der enten er gamle eller tykke selvfølgelig inddeles i selvstændige underklasser, hvis der er nok til det, eller bare køre med sammen med de unge og slanke, og så få særskilt præmiering.

Desuden kan skal klubberne selvfølgelig arrangere klubløb og andre åbne samt begrænsede løb, som de altid har gjort.

Hele dette forslag oprettes også på Karting.dk – som svar på Peter Rossels indlæg – så kommentarer og forslag kan skrives på karting.dk – hvor man kan deltage i debatten både med og uden Facebook login.

Klik her for at deltage i debatten på karting.dk – og lav dit indlæg som et svar, i stedet for et nyt indlæg 🙂

Her er hele det oprindelige indlæg fra Peter RosselDansk karting i frit fald

Dette er vel det mildeste ord man pt. kan tilskrive den Danske Kart sport.En sport der desværre er præget af personfnider, 2 organisationer , et ødelagt Karting udvalg og uholdbare mærkeklasser.Med et tilbage blik på en start i kartsporten i 1974 først som aktiv, senere mekanikker og nu med Kevin er det sørgeligt at se denne udvikling.Der må og skal gøres noget eller er jeg bange for vi kan se vor sport lide en stille død. Vi er selv herre over en af de bedste spændende motorsportsklasser under DASU regi, men denne er ved at blive total ødelagt.

Der skal ryddes op og laves en gavaldig “turn around” dette kan vi lige så godt se i øjnene.I de gode gamle dage kunne vi samle 5000 tilskuer på Københavns Gokart Bane til DM I International A, 300 kørere til DM revanchen, masser af PR, aviser, TV m.m. – masser af entusiasme.Den er jo helt væk ! Nu bærer sporten præg af et ukendt antal Kartklasser, få deltagere, aflyste løb der naturligvis ikke er særlige motiverende for de mange frivillige og klubber der trods alt gør en kæmpe indsats. Dengang var der få klasser Mini Pop, Pop 2, Pop 1,National, International A, Oldboys, selv sagt lidt for en hver smag, men yderst gennemskueligt. I dag er der vel næste 30 kart klasser – det er jo helt godnat! Mange af disse klasser er mærkeklasser, eller som jeg kalder dem interesseklasser, der hurtigt får sin egen død – hvorfor bruge tid på dem., For mig at se har vi ikke behov for disse. Hvad skal vi med X30, Dino Cup, Rotax og hvad de ellers hedder.Lad os få slanket strukturen, få klasser der virker på internationalt regi som WSK, CIK FIA ( U 18 ), mange deltager i hver og gennemskueligt få nye til sporten.Der skal ses syd for grænsen, her lever sporten, på helt andre vilkår, og med megen professionalisme – dette burde der drages parallere af – det er jo blot at tage ud at se! eller lytte til de som deltager til disse løb.
Dansk kartsport bør efter min mening kun bestå af KZ, KF, 60 Mini, U 18 og så nogle få klasser for de som ønsker at dyrke kartsport for sjov – alt andet – glem det.Hver gang der kommer en ny klasse får vi hver gang skudt i hovedet – dette er meget billigere – ja nærmest ½ pris – endnu engang – glem det, vi taler om motorsport og vil man være en del af dette må man accepterer at dette koster på et eller andet niveau.

Det er jo selvsagt, at uanset hvilken klasse der køres skal der anvendes:
Køredragt, hjem, kørestøvler, regndragt, handsker, fælge, dæk, chassie, reservedele, rejser, ophold, licens m.m. og der er da ingen der skal fortælle mig at dette er billigere i nogle klasser frem for en anden.Lad os få ryddet op, selv om det vil blive drøjt og sikkert en hård kam, men der skal sættes nogle konkrete krav og mål og ikke mindste etableres en en holdbar rød tråd.Bl.a. tænker jeg på:Presse. Sponsorer. Udtagelseskriterier for deltagelse i internationale engagementer. Krav til baner der afvikler løb (kvalitetsmål). Krav for gennemrørelse af løb (Kvalitetsmål).Blot nogle få elementer!

Lad os kæmpe for sporten, men det er NU.

Scroll til toppen