Talentudvikling med forskellige ambitioner

På billedet er fra venstre: Mads, Peter, Michael Schröter, Jakob, Mike, Nicklas, Magnus og Casper uden for skolens værksted.

Success på flere måder for Gokartlinjen på TronsøSkolen

Gokartlinjen på TronsøSkolen i Grindsted er et efterskole-lignende tilbud om gennemførelse af 10. klasse. Eleverne bor på skolen i Grindsted, og bruger en del af skoletimerne på at køre gokart, vedligeholde sin egen (eller lejede) gokart. Desuden arbejdes der målrettet med både fysisk og mental træning. Skolen er en såkaldt Fri Fagskole.

Gokartlinjen startede i 2013 med en enkelt elev, og i det igangværende skoleår 2014-2015 er der 7 elever, som færdiggør deres 10. klasse denne sommer.

Når næste skoleår starter i august 2015, så er der også 7 elever indskrevet på skolens gokartlinje – 5 drenge og 2 piger. Der er plads til 10 elever på linjen – så der er stadig mulighed for at komme ind.

Uanset om de sidste 3 pladser på holdet fyldes ud eller ej, så er underviser og ansvarlig for gokartlinjen Michael Schröter rigtig glad for at det allerede efter 2 år er lykkedes at få et stabilt antal elever på linjen.

Et andet succeskriterie for gokartlinjen er også opfyldt. Michael Schröter fortæller, at hans ambition for alle eleverne er at de skal udvikle sig positivt i forhold til det niveau de har når de kommer på skolen – uanset at dette niveau kan være meget forskelligt for de enkelte elever.

De 7 drenge på linjen fortæller alle, at de har oplevet en positiv udvikling på flere områder, som følge af deres ophold på skolen – og dermed er formentlig det vigtigste succeskriterie opnået.

Godt sammenhold hos eleverne, der har meget forskellige ambitioner og forudsætninger

Det er en grundlæggende forudsætning for at starte på Gokartlinjen, at man har lidt erfaring som gokartkører, da der ikke er ressourcer til at hjælpe helt uøvede kørere i gang.

Nicklas -gym -640

Jeg møder de 7 drenge i skolens gymnastiksal, hvor de er i gang med at træne balanceøvelser. Her får jeg lov at hive en dreng ad gangen væk fra træningen til en snak om deres ophold på skolen, og planerne efter skolen. På billedet er det Nicklas, der er parat til at gribe en tennisbold, mens han holder balancen.

Opsummeringen af drengenes fortælling vidner om et typisk efterskoleforløb, med en lidt stille start indtil alle lærer hinanden at kende, og herefter et godt sammenhold både inden for den lille gokartgruppe, men også med skolens øvrige elever.

De fleste elever har deres egen gokart med på skolen, men skolen råder også over 3 gokarter, som lejes ud til de elever, der ikke har deres egen gokart med.

Eleverne står selv for vedligeholdelse af gokarten under opholdet på skolen, men får naturligvis god hjælp, råd og vejledning fra Michael Schröter.

I sæsonen – fra marts til oktober – er der træning på Grindsted gokartbane hver mandag og torsdag. Mandag råder skolens elever helt over banen, mens torsdags-træningen sker sammen med medlemmerne i Grindsted Gokart Klub.

2 af drengene på årets hold – Peter Bielefeldt og Casper Pilgaard har begge kørt gokart i over 8 år, og deltager begge i kampen om årets officielle DM og Dansk Super Kart titler i hhv. KF og KZ2 klassen.

Peter starter på Gymnasiet til efteråret, vil fortsætte med gokart og drømmer om en professionel racerkarierre.

Casper starter til efteråret på en mekanikeruddannelse. Han satser på at komme ind på EUX linien på Aarhus Tech, hvor Dan Suenson står for skolens formel team. Han vil fortsætte med gokart, men drømmer også om en videre karierre som racerkører.

Jakob startede med gokart som 7-årig, men har haft flere pauser fra gokart, og regner ikke med at han kommer til at køre mere efter skoleopholdet. Han starter på en elektriker-uddannelse til efteråret, og vil senere gerne specialisere sig inden for IT.

Nicklas har kørt gokart 2-3 år uden at køre løb, og vil nok også mest fortsætte med at træne efter skoleopholdet. Han planlægger at tage HTX og senere uddanne sig til ingeniør med speciale indenfor IT.

Mads har kørt gokart nogle år, og har deltaget i bl.a. klubløb og DM Revanche på Kbh. Gokartbane. Han regner med at ville køre flere løb efter skoleopholdet, hvor han vil tage uddannelse som mekaniker.

Mike har kørt gokart i ungdomsskolen nogle år, og vil enten fortsætte med at køre for sjov, eller vil måske køre MotoCross. Han vil starte på uddannelse som mekaniker i Skjern til efteråret.

Magnus har kørt gokart knap et år inden han startede på skolen, og håber at kunne fortsætte med at køre gokart når han er færdig med skolen. Han planlægger at start på gymnasiet i Lyngby til efteråret og drømmer om en gang at både køre og vinde DTC.

Fysisk og mental træning, kombineret med råd og vejledning har forbedret evner og resultater hos eleverne

Ud over den obligatoriske boglige 10. klasses undervisning, så arbejder eleverne hele året med forbedring af deres evner på gokartbanen – både de timer, de rent faktisk tilbringer på banen og i værkstedet, men også gennem en lang række andre aktiviteter på skolen.

Aktiviteterne omfatter forskellige former for fysisk træning i gymnastiksal, motionsrum, på mountainbikes eller løbetur, men også mental træning og coaching spiller en stor rolle.

Michael Shröters tvillingebror Tommy driver sin egen coach-virksomhed, hvor han bl.a. hjælper racerkørere med deres løbende udvikling. Tommy deltager også i undervisningen af eleverne på TronsøSkolens gokartlinje. Som en del af denne undervisning har eleverne testet deres evner og fået individuel vejledning i en racersimulator. Tommy har også introduceret eleverne til “visualisering” som et værktøj til at forbedre deres evner på gokartbanen.

Casper fortæller om sin oplevelse af undervisningen i visualisering:

Vi har nogle forskellige øvelser. Vi sidder f.eks. på en stol eller en balancebold, lukker øjnene og fokuserer fuldt ud på at se banen for os. Vi forestiller os, at vi kører på banen, mens vi lægger mærke til detaljer som farver, flagstænger kurbs mm.

Det jeg arbejder henimod er at jeg kan sidde på bolden med lukkede øjne og et stopur i hånden, og så køre banen igennem med så mange “virkelige” indtryk som muligt, mens jeg rammer omgangstider der ligger tæt på de tider, jeg kører i virkeligheden.

Jeg bruger bl.a. visualiseringen før tidtagning og afgørende heats, og jeg kan tydeligt mærke, at det gør mig mere afslappet og fokuseret.

Casper -gym -640

Casper debuterede i 2014 i KZ2 klassen, og havde derfor ikke store forventninger til sæsonens resultater. 1 måned efter han startede på TronsøSkolens gokartlinje deltog han i det officielle DM for KZ2 klassen, hvor han skulle konkurrere mod 34 af landets bedste kørere. Løbet blev hans hidtil bedste løb, som han sluttede på en flot 4. plads, og han er ikke sen til at give skoleopholdet en del af æren for successen.

Michael Schröter har selv mange års motorsportserfaringer at give videre til eleverne på Gokartlinjen

Michael er 41 år og bor i Grindsted. Han startede med at køre gokart sammen med sin bror Tommy i 1986. Herefter fulgte en årrække i både national og international gokart med flere mesterskaber og topplaceringer. Fra gokart gik turen til dansk og international formelsport (Formel Ford og Formel Renault), hvor der også blev høstet adskillige topresultater – f.eks. hold VM i Formel Ford og bronce i det tyske Formel Renault Mesterskab. Efter formelkarierren hoppede han i en gruppe N bil og vandt DM i den klasse i 1998. Herefter blev det til 5 sæsoner i DTC klassen, bl.a. med en DM bronce i 2000. Han er selv en ivrig motionsløber men kører ikke længere race selv.

Han har altid arbejdet med biler, men solgte sin bilforretning i 2013 og er i dag rigtig glad for fuldtidsjobbet som ansvarlig for Gokartlinien på Tronsø Skolen. Det har også givet ham bedre vilkår for samværet med sine 3 børn – selvom ingen af hans børn indtil nu for alvor har kastet deres kærlighed på motorsporten.

Michael -teamlastbil -640

Her er Michael foran skolens lastvogn – det er ham der kører karterne til banen i Grindsted til træning, mens drengene tager cyklerne derover.

Fælles kærlighed til hestekræfter virker som et godt udgangspunkt

TronsøSkolen er – ud over Gokartlinjen – kendt for deres Hestelinje, Designlinje, Gastronomilinje, Landbrugslinje og Tekniklinje. Der er i alt 90-100 elever på skolen.

På Hestelinjen medbringer eleverne deres egen hest, og her er ikke mindre en 50 elever – de fleste piger. Ingen af gokartdrengene nævner noget om hvad de mange hestepigers tilstedeværelse på skolen betyder for deres åbenlyse glæde ved at gå på skolen – men hvis jeg var 16-17 år ville det ihvertfald ikke trække ned i vurderingen…

Hestepiger 640

Skolen råder over nogle superflotte stalde og ridebaner til de mange elever på Hestelinjen.

Interesserede elever og forældre kan altid få en rundvisning på skolen

Skolen kan kontaktes på telefon 75 32 07 22 – og kan findes på www.tronsøskolen.dk.

For spørgsmål om Gokartlinien er du velkommen til at kontakte Michael Schröter på ovenstående telefon eller på msc@grindls.dk.

Scroll til toppen